POROTA – SÚŤAŽ VOCE MAGNA 2024
prof. Dr.h.c. Ondrej Lenárd (SK)
V roku 1964 absolvoval štúdium dirigovania na VŠMU v Bratislave. V rokoch 1962 – 1969 bol zbormajstrom opery SND v Bratislave, od roku 1970 dirigentom (od 1977 šéfdirigentom) Symfonického orchestra Čs. rozhlasu v Bratislave, v rokoch 1984 – 1986 aj orchestra opery SND. 1991 – 2001 bol šéfdirigentom a hudobným riaditeľom Slovenskej filharmónie. Vyniká predovšetkým ako interpret hudby 19. a 20. storočia. V októbri 1998 mu prezident Michal Kováč udelil štátne vyznamenanie Rad Ľudovíta Štúra I. triedy. V roku 1999 získal Krištáľové krídlo.
V rokoch 2011 až 2017 bol šéfdirigentom symfonického orchestra Českého rozhlasu.
Od Septembra 2019 je šéfdirigentom symfonického orchestra Slovenského rozhlasu.
Dr. Eduardo Garcia-Novelli (AR)
Eduardo García-Novelli je riaditeľom zborových štúdií na Univerzite v Kansase, kde vedie postgraduálny program zborového dirigovania a vedie univerzitný zborový program. Predtým pôsobil ako riaditeľ zborových aktivít na Carthage Collegein Kenosha, WI, USA, kde viedol Carthage Choir na vystúpeniach na piatich štátnych zjazdoch (WMEA a WCDA), na troch národných turné a štyroch európskych turné, sólový debutový koncert v Carnegie Hall a viacero koncertov v Chicago Orchestra Hall.
V júli 2019 Dr. García-Novelli doviedol Carthage Choir k vytúženému medzinárodnému uznaniu, keď vyhral obe kategórie na prestížnej súťaži Spittal International Choir Competition v Spittal, Rakúsko. Okrem toho pôsobil 10 rokov ako umelecký riaditeľ Master Singers of Milwaukee.
Dr. García-Novelli získal ocenenie za zásluhy fakulty počas pôsobenia na Lamar University v Beaumont, TX. Zbor LU A Cappella Choir bol vybraný, aby vystúpil na prestížnom výročnom zjazde TMEA, čo je pocta, ktorú inštitúcia získala prvýkrát za 40 rokov. Zbor bol tiež vybraný na vystúpenie na Národnej konferencii NCCO v Cincinnati, OH (prvýkrát v histórii LU). Napokon, zbor bol jediným americkým súborom pozvaným na IV. medzinárodný zborový festival: Stredná Amerika a Karibik spieva! v Panama City, Panama.
V júli 2023 viedol komorný zbor University of Kansas, aby vyhral medzinárodnú súťaž speváckych zborov Preveza, pričom získal aj cenu za najlepší program a cenu za najlepšieho dirigenta. Minulý rok vo februári dostal tú česť dirigovať Texas Small School AllState Choir v San Antoniu, TX, USA. Dr. García-Novelli sa narodil v Argentíne a je absolventom konzervatória Juan José Castro s bakalárskym titulom v odbore zborové dirigovanie a na Conservatorio Manuelde Falla s ďalším vysokoškolským titulom v odbore hudobná výchova.
Po presťahovaní do Spojených štátov amerických získal magisterský titul v odbore zborové dirigovanie s vyznamenaním na Westminster Choir College v Princetone, NJ a získal titul D.M.A. z MooresSchool of Music na University of Houston, kde bol Moores Scholar.
Zuzana Kaldčíková (CZ)
Zuzana Kadlčíková pochádza z Hradca Králové. Tu sa od 4 rokov venovala hudbe v Královohradeckom detskom zbore Jitro, s ktorým počas 16 rokov koncertovala po celej Európe a niekoľkokrát aj v USA.
Absolvovala Pedagogickú fakultu Ostravskej univerzity a Janáčkovu akadémiu múzických umení v Brne v odboroch: Zbormajstrovstvo, Hudobná výchova, Dirigovanie zboru a Dirigovanie orchestra. Behom štúdií korepetovala v opere v Ostrave a Olomouci, kde niekoľkokrát bola poverená dirigovaním operných predstavení. Získala štipendium na majstrovské dirigentské kurzy na Internazionale Sommerakademie – Reichenaue v Rakúsku a spolupracovala s orchestrami ako Filharmónia Brno, Moravská filharmónie Olomouc, Janáčkův akademický orchester, Ars collegium, Orchester mladých brnenských symfonikov.
V rokoch 2005–2007 bola zbormajsterkou Kantilény, zboru detí a mládeže pri Filharmónii Brno, s ktorým získala najvyššie ocenenie na súťaži v Neerpelte (2006). V rokoch 2005–2012 bola zbormajsterkou a umeleckou vedúcou miešaného zboru Virtuosi di Mikulov, s kterým nahrala niekoľko CD nosičov a bola dramaturgyčkou Medzinárodného zborového festivalu Kampanila v Mikulove.
V roku 2011 získala ocenenie Sbormistr Junior a založila v Brne profesionálny spevácky Ansámbl Forte. V rokoch 2016 – 2018 bola dirigentkou miešaného zboru Ars Brunensis v Brne, s ktorým získala 1. cenu na Festivale A. Tučapského (2017). V rokoch 2017 – 2021 bola asistentkou zbormajstra Českého filharmonického zboru Brno.
Od r. 2022 je dirigentkou a hlavnou zbormajsterkou opery Slovenského národného divadla v Bratislave a zároveň spolupracuje jako zbormajsterka s Národným divadlom Brno. Je lektorkou speváckych workshopov a zborových festivalov (Liberec, Opava, Ružomberok,..) a tiež je pravidelne pozývaná do porôt zborových súťaží.
prof. dr hab. Adam Korzeniowski (PL)
Narodil sa v roku 1960 v Krosne v Poľsku a svoju hudobnú kariéru začal ako absolvent strednej hudobnej školy v triede klarinetu pod vedením Józefa Cymermana. Na univerzitnej úrovni absolvoval s čestným diplomom Fakultu hudobnej výchovy (Inštitút zborového dirigovania pod vedením Arkadiusza Basztona) na Hudobnej akadémii v Krakove.
Ďalej získal čestný titul na Fakulte kompozície, dirigovania a hudobnej teórie (Inštitút dirigovania pod vedením prof. Krzysztofa Missona) na tej istej univerzite. V rokoch 1984 až 1994 pôsobil ako umelecký riaditeľ a dirigent zboru Jagellonskej univerzity v Krakove.
V roku 2000 založil miešaný spevácky zbor EDUCATUS Pedagogickej univerzity v Krakove, ktorého dirigentom je dodnes. V roku 2015 vytvoril Sláčikový orchester Pedagogickej univerzity v Krakove. V rokoch 1996 až 1999 pôsobil ako zástupca dekana Hudobnej pedagogickej fakulty Akadémie múzických umení v Krakove.
Od roku 2004 pôsobil ako riaditeľ Inštitútu zborového dirigovania, hudobnej výchovy a cirkevnej hudby, v rokoch 2008 až 2012 postúpil do funkcie dekana spevo-dramatickej fakulty. V rokoch 2012 až 2016 bol prorektorom akadémie. Často koncertuje v Poľsku aj v zahraničí. Niektoré z jeho ocenení zahŕňajú Grand Prix, zlaté a strieborné medaily, ako aj rôzne ceny na miestnych a medzinárodných súťažiach a zborových festivaloch.
Je laureátom dvoch poľských a dvoch medzinárodných individuálnych ocenení za dirigovanie. Svoje zručnosti zdokonalil na viacerých kurzoch vrátane, ale nie výlučne, Bachakademie Stuttgart (riadenej profesorom Helmuthom Rillingom, GermanInternationalen Dirigentenseminar v Lipsku 1987) v Poľsku (1986, 1989), ako aj v Anglicku (zbormajstrovský kurz, 1988). Účinkoval na koncertoch s orchestrami a spevákmi z Poľska a Európy. Od roku 2009 je čestným profesorom hudobného umenia.
prof. PhDr. MgA. Jan Vičar, CSc.
Prof. PhDr. MgA. Ján Vičar, CSc., pôsobí ako skladateľ, muzikológ, vysokoškolský pedagóg a organizátor. Jeho kompozičná tvorba je zachytená na ôsmich autorských CD. Je autorom alebo spoluautorom siedmich odborných kníh. Takmer štyri desaťročia rokov pracoval na olomouckej univerzite, kde sa zaslúžil o vybudovanie katedry muzikológie. Pôsobil ako šéfredaktor Hudobných rozhľadov, založil dva odborné časopisy, vybudoval hudobné doktorandské štúdium na pedagogickej fakulte v Plzni a prednášal na amerických univerzitách. Založil odbor Hudobný manažment na Akadémii múzických umení v Prahe a medzinárodný festival súčasnej hudby MusicOlomouc. Už pol storočia spolupracuje s festivalom Sviatky piesní Olomouc. Je profesorom Západočeskej univerzity v Plzni a AMU v Prahe.
POROTA – SÚŤAŽ VOCE MAGNA 2023
prof. Dr.h.c. Ondrej Lenárd (SK)
V roku 1964 absolvoval štúdium dirigovania na VŠMU v Bratislave. V rokoch 1962 – 1969 bol zbormajstrom opery SND v Bratislave, od roku 1970 dirigentom (od 1977 šéfdirigentom) Symfonického orchestra Čs. rozhlasu v Bratislave, v rokoch 1984 – 1986 aj orchestra opery SND. 1991 – 2001 bol šéfdirigentom a hudobným riaditeľom Slovenskej filharmónie. Vyniká predovšetkým ako interpret hudby 19. a 20. storočia. V októbri 1998 mu prezident Michal Kováč udelil štátne vyznamenanie Rad Ľudovíta Štúra I. triedy. V roku 1999 získal Krištáľové krídlo.
V rokoch 2011 až 2017 bol šéfdirigentom symfonického orchestra Českého rozhlasu.
Od Septembra 2019 je šéfdirigentom symfonického orchestra Slovenského rozhlasu.
Eduardo Garcia-Novelli (AR)
Eduardo García-Novelli je novovymenovaný riaditeľ zborových štúdií na Kansaskej univerzite, kde vedie postgraduálny program zborového dirigovania a univerzitný zborový program. Na univerzitu prichádza z Carthage College v Kenoshe, Wisconsin, kde pôsobil ako riaditeľ zborových aktivít a vedúci hudobného oddelenia. Počas svojho pôsobenia v Carthage viedol zbor Carthage, ktorý vystúpil na piatich štátnych kongresoch (WMEA a WCDA), troch národných turné, štyroch európskych turné (koncertovanie v Nemecku, Rakúsku, Českej republike, Maďarsku, Slovinsku, Taliansku, Vatikáne, Španielsku, Írsku, Severnom Írsku a Škótsku), sólový debutový koncert v Carnegie Hall a viacero koncertov v Chicago Orchestra Hall. V júli 2019 viedol Dr. García-Novelli zbor Carthage k prestížnemu medzinárodnému uznaniu, keď zvíťazil v oboch kategóriách na prestížnej medzinárodnej zborovej súťaži v rakúskom Spittale. Okrem toho pôsobil 10 rokov ako umelecký riaditeľ Master Singers of Milwaukee.
Pred pôsobením v Carthage pôsobil Dr. García-Novelli šesť rokov ako riaditeľ zborových aktivít na Lamar University v Beaumonte, Texas, kde získal ocenenie Faculty Merit Award. Počas jeho pôsobenia na čele zborového programu bol zbor A Cappella Lamar University vybraný na vystúpenie na prestížnom výročnom konvente TMEA, čo bola pocta, ktorej sa tejto inštitúcii dostalo po prvýkrát za posledných 40 rokov. Zbor bol tiež vybraný na vystúpenie na národnej konferencii Národnej organizácie vysokoškolských speváckych zborov (NCCO) v Cincinnati v štáte Ohio; bolo to prvýkrát, čo bolo zborové teleso z Lamarskej univerzity ocenené na národnej úrovni. Nakoniec bol zbor ako jediné americké teleso pozvaný na vystúpenie na IV. medzinárodnom zborovom festivale: Stredná Amerika a Karibik spievajú! v Panama City v Paname.
Dr. García-Novelli je bývalým riaditeľom zboru Symphony of Southeast Texas a päť sezón pôsobil ako asistent riaditeľa Houstonského symfonického zboru, kde pomáhal pripravovať zborovo-orchestrálny repertoár pre svetoznámych dirigentov. Napokon šesť sezón pôsobil ako asistent dirigenta Národného mládežníckeho zboru (Coro Nacional de Jóvenes) v Argentíne. V marci 2015 dirigoval Schubertovu Omšu G dur v Carnegie Hall s veľkým festivalovým zborom, orchestrom a profesionálnymi sólistami. Do tejto historickej koncertnej siene sa Dr. García-Novelli vrátil v marci 2017, tentoraz dirigoval Mozartovu Korunovačnú omšu. V júni 2016 dirigoval Mozartovu Missa brevis F dur, K192 v Peterskirche vo Viedni v rámci medzinárodného festivalu MidAm a v júli 2017 debutoval v najnovšej profesionálnej koncertnej sále v Buenos Aires, CCK.
Ako cirkevný hudobník pôsobil v cirkevných zboroch v štátoch New Jersey, Texas a Wisconsin. Zastával niekoľko funkcií v organizáciách WCDA a NCACDA a bol zástupcom Wisconsinu v národnej rade NCCO. Je aktívny ako klinický pedagóg a rozhodca v USA, Európe, Číne a Južnej Amerike.
Dr. García-Novelli sa narodil v Argentíne a je absolventom Conservatorio Juan José Castro, kde získal bakalársky titul v odbore zborové dirigovanie, a Conservatorio Manuel de Falla, kde získal ďalší bakalársky titul v odbore hudobná výchova. Po presťahovaní sa do Spojených štátov získal magisterský titul v odbore zborové dirigovanie s vyznamenaním na Westminster Choir College v Princetone, New Jersey, a doktorát získal na Moores School of Music na University of Houston, kde bol Mooresovým štipendistom.
Eduardo a jeho manželka María Fernanda Fiocchi sú hrdými rodičmi dvoch dospelých detí, Matea a Camily.
Doc. MgA. Jakub Klecker
Súčasný hudobný riaditeľ opery Národného divadla moravskosliezskeho patrí k výrazným predstaviteľom mladej dirigentskej generácie. Pochádza z brnenskej hudobnej rodiny, od detstva hral na klavír a k hudbe ho napevno pritiahlo pôsobenie v detskom zbore Kantiléna, ktorého zbormajster Ivan Sedláček členmi vychovával “k vokálnemu aj kolektívnemu cíteniu, k dobrej organizácii práce a v neposlednom rade k veľkému nasadeniu”.
Dnes, aj napriek pracovnej záťaži, si Jakub Klecker ponecháva funkciu umeleckého riaditeľa tohto detského a mládežníckeho telesa, ktorú prevzal po zakladateľovi v roku 2006, a zbor pod jeho vedením nadväzuje na predchádzajúce úspechy a súťažné ocenenia. Klecker vyštudoval dirigovanie u Jiřího Bělohlávka a Tomáša Koutníka na pražskej HAMU a potom začal pôsobiť ako dirigent Janáčkovej opery Národného divadla Brno, na čas sa stal aj jej šéfdirigentom. Pod jeho taktovkou vznikol rad pozoruhodných inscenácií, z posledných rokov menujme Martinů operu Hry o Marii alebo Pucciniho Toscu. Spolupráca s Národným divadlom Moravskosliezskym začala už v roku 2010 uvedením dvoch jednoaktoviek – Janáčkovej Šárky a Martinů Ariadny. Nasledujúce roky naštudoval operu Život samopašníkov Igora Stravinského alebo baletné iinscenácie La Sylphide a Popoluška.
Po nástupe do funkcie šéfa opery pripravil so súborom operu-film Tri priania aneb vrtkavosť života Bohuslava Martinů alebo ranú operu Bedřicha Smetanu Braniboři v Čechách. Jakub Klecker spolupracuje tiež s Národným divadlom v Prahe (napr. Mozartovho Figarova svadba, večer komponovaných baletných opusov Ballettissimo). Na zájazde Janáčkovej opery do Ománu v máji 2014 riadil Dvořákovu Rusalku, ktorá bola pod jeho vedením prvýkrát uvedená na Arabskom polostrove. V januári 2013 debutoval s Verdiho Aidou v Štátnom divadle v Norimbergu. Zo svetového operného repertoáru riadil Klecker napríklad Bludného Holanďana, Sen noci svätojánskej (Britten), Turandot, Popolušku, Nabucco, Carmen, Janáčkove Príhody líšky Bystroušky alebo Její pastorkyňu.
Jakub Klecker, povestný svojím optimizmom a energiou, sa venuje tiež symfonickej tvorbe a spolupracuje s väčšinou slovenských orchestrov (ZOCR, Symfonický orchester hl. M. Prahy FOK, PKF – Prague Philharmonia, Moravská filharmónia Olomouc, filharmónia Zlín, Janáčkova filharmónia Ostrava, Filharmóniu Brno , Komornú filharmóniu Pardubice, Czech Virtuosi). Vystupoval so Symfonickým orchestrom Udine a s Jenskou filharmóniou v Nemecku. V rokoch 2007 a 2009 viedol filharmóniu Brno na koncertnom turné po Japonsku.
Opakovane vystúpil na Medzinárodnom hudobnom festivale Brno, festivale Janáček Brno, Rheingau Musik Festival. V roku 2009 a 2016 dirigoval na Pražskej jari. Jakub Klecker žije s rodinou v Brne, kde tiež vyučuje dirigovanie na Hudobnej fakulte JAMU.
Mgr. Lucia Bérešová, PhD.
Vyštudovala Prešovskú univerzitu a Postgraduálne štúdium zborového dirigovania na Akademii Muzyczna v Bydgoszczi.
Doktorandské štúdium so zameraním na dirigovanie ukončila s vyznamenaním na Akademii Muzycznej v Krakove v Poľsku. Je tiež absolventkou rôznych kurzov ako Dirigovanie 21C v International Choral Centre Erica Ericsona v Štokholme v triede Lone Larsen a Andre de Quadros a iných
Vo svojej dirigentskej kariére spolupracovala s mnohými zbormi z celej Európy.
Prednáša ako hosťujúca pedagogička na viacerých európskych univerzitách a vedie workshopy na témy ako „Kreativita v zboroch“ a „Ako pracovať so seniorskými zbormi“ na medzinárodných sympóziách o zborovej hudbe (Cantus Choralis Slovaca 2018), Muzyczne Zmagania Seniorow (Poľsko 2017, 2018), Akademia Muzyczna Seniora 2016 (Poľsko). Každoročne vedie workshopy aj na Islande, v Čechách, Poľsku a Španielsku. Bola vybraná ako prednášajúca na Svetovom sympóziu o zborovej hudbe 2020 v Aucklande na Novom Zélande a Svetovom Expo zborovej hudby 2022 v Lisabone.
V súčasnej dobe žije v Barcelone v Španielsku a pôsobí ako dirigentka týchto zborov: ResonArt Vocal Ensemble, Cor Polifonic Sagrada Familia, Jazz Cor Terrassa, Unio Coral Center i Energia, Orfeo Joventut Terrassenca, Cor de Creu Roja de Barcelona.
Spolu so spomínanými zbormi predstavila projekty ako:
Muzikálový muzikál, Remember (rock-pop), Barroc, Vodná hudba, Katalánska hudba, Contemporari aeteri, Ochutnajte hudbu a Opera vs muzikál.
Aktuálne pracuje spolu s Néstorom Caldererom na produkcii inovatívnej scénickej fúzii zborového spevu a audiovizuálnych techník v autorskom scénickom projekte Tothom.
Je tiež dirigentkou medzinárodného speváckeho zboru Revoice International Vocal Ensemble, s ktorým úspešne absolvovala koncerty po celej Európe a ktorý je ambasádorským zborom Europa Cantat a EXPO 2015 v Miláne.
POROTA – SÚŤAŽ VOCE MAGNA 2022
prof. Dr.h.c. Ondrej Lenárd (SK)
V roku 1964 absolvoval štúdium dirigovania na VŠMU v Bratislave. V rokoch 1962 – 1969 bol zbormajstrom opery SND v Bratislave, od roku 1970 dirigentom (od 1977 šéfdirigentom) Symfonického orchestra Čs. rozhlasu v Bratislave, v rokoch 1984 – 1986 aj orchestra opery SND. 1991 – 2001 bol šéfdirigentom a hudobným riaditeľom Slovenskej filharmónie. Vyniká predovšetkým ako interpret hudby 19. a 20. storočia. V októbri 1998 mu prezident Michal Kováč udelil štátne vyznamenanie Rad Ľudovíta Štúra I. triedy. V roku 1999 získal Krištáľové krídlo.
V rokoch 2011 až 2017 bol šéfdirigentom symfonického orchestra Českého rozhlasu.
Od Septembra 2019 je šéfdirigentom symfonického orchestra Slovenského rozhlasu.
Eduardo Garcia-Novelli (AR)
Eduardo García-Novelli je novovymenovaný riaditeľ zborových štúdií na Kansaskej univerzite, kde vedie postgraduálny program zborového dirigovania a univerzitný zborový program. Na univerzitu prichádza z Carthage College v Kenoshe, Wisconsin, kde pôsobil ako riaditeľ zborových aktivít a vedúci hudobného oddelenia. Počas svojho pôsobenia v Carthage viedol zbor Carthage, ktorý vystúpil na piatich štátnych kongresoch (WMEA a WCDA), troch národných turné, štyroch európskych turné (koncertovanie v Nemecku, Rakúsku, Českej republike, Maďarsku, Slovinsku, Taliansku, Vatikáne, Španielsku, Írsku, Severnom Írsku a Škótsku), sólový debutový koncert v Carnegie Hall a viacero koncertov v Chicago Orchestra Hall. V júli 2019 viedol Dr. García-Novelli zbor Carthage k prestížnemu medzinárodnému uznaniu, keď zvíťazil v oboch kategóriách na prestížnej medzinárodnej zborovej súťaži v rakúskom Spittale. Okrem toho pôsobil 10 rokov ako umelecký riaditeľ Master Singers of Milwaukee.
Pred pôsobením v Carthage pôsobil Dr. García-Novelli šesť rokov ako riaditeľ zborových aktivít na Lamar University v Beaumonte, Texas, kde získal ocenenie Faculty Merit Award. Počas jeho pôsobenia na čele zborového programu bol zbor A Cappella Lamar University vybraný na vystúpenie na prestížnom výročnom konvente TMEA, čo bola pocta, ktorej sa tejto inštitúcii dostalo po prvýkrát za posledných 40 rokov. Zbor bol tiež vybraný na vystúpenie na národnej konferencii Národnej organizácie vysokoškolských speváckych zborov (NCCO) v Cincinnati v štáte Ohio; bolo to prvýkrát, čo bolo zborové teleso z Lamarskej univerzity ocenené na národnej úrovni. Nakoniec bol zbor ako jediné americké teleso pozvaný na vystúpenie na IV. medzinárodnom zborovom festivale: Stredná Amerika a Karibik spievajú! v Panama City v Paname.
Dr. García-Novelli je bývalým riaditeľom zboru Symphony of Southeast Texas a päť sezón pôsobil ako asistent riaditeľa Houstonského symfonického zboru, kde pomáhal pripravovať zborovo-orchestrálny repertoár pre svetoznámych dirigentov. Napokon šesť sezón pôsobil ako asistent dirigenta Národného mládežníckeho zboru (Coro Nacional de Jóvenes) v Argentíne. V marci 2015 dirigoval Schubertovu Omšu G dur v Carnegie Hall s veľkým festivalovým zborom, orchestrom a profesionálnymi sólistami. Do tejto historickej koncertnej siene sa Dr. García-Novelli vrátil v marci 2017, tentoraz dirigoval Mozartovu Korunovačnú omšu. V júni 2016 dirigoval Mozartovu Missa brevis F dur, K192 v Peterskirche vo Viedni v rámci medzinárodného festivalu MidAm a v júli 2017 debutoval v najnovšej profesionálnej koncertnej sále v Buenos Aires, CCK.
Ako cirkevný hudobník pôsobil v cirkevných zboroch v štátoch New Jersey, Texas a Wisconsin. Zastával niekoľko funkcií v organizáciách WCDA a NCACDA a bol zástupcom Wisconsinu v národnej rade NCCO. Je aktívny ako klinický pedagóg a rozhodca v USA, Európe, Číne a Južnej Amerike.
Dr. García-Novelli sa narodil v Argentíne a je absolventom Conservatorio Juan José Castro, kde získal bakalársky titul v odbore zborové dirigovanie, a Conservatorio Manuel de Falla, kde získal ďalší bakalársky titul v odbore hudobná výchova. Po presťahovaní sa do Spojených štátov získal magisterský titul v odbore zborové dirigovanie s vyznamenaním na Westminster Choir College v Princetone, New Jersey, a doktorát získal na Moores School of Music na University of Houston, kde bol Mooresovým štipendistom.
Eduardo a jeho manželka María Fernanda Fiocchi sú hrdými rodičmi dvoch dospelých detí, Matea a Camily.
Dr. Jonathan Scott Ferguson (USA)
J. Scott Ferguson je profesor hudby a riaditeľ zborových aktivít na Illinois Wesleyan University, kde diriguje vysokoškolský zbor a univerzitný zbor a vyučuje štúdiový hlas, zborové dirigovanie a zborovú literatúru. Dr. Ferguson absolvoval vysokoškolské vzdelávanie na Konzervatóriu v Oberline v odbore organ a študoval u Haskella Thomsona. Absolvoval postgraduálne štúdium zborového dirigovania na Kalifornskej univerzite v Irvine, kde získal titul Master of Fine Arts, a University of Wisconsin, Madison, kde získal doktorát hudobných umení. Študoval zborové dirigovanie u Roberta Fountaina, Josepha Husztiho, Daniela Moea a Howarda Swana, orchestrálne dirigovanie s Davidom Beckerom a Jamesom Smithom a hlasovanie u Roberta Fountaina, Josepha Husztiho a Beverly Rinaldiho. Pred svojím menovaním na Illinois Wesleyan University v roku 1996 pôsobil na fakulte na Štátnom konzervatóriu hudby v Bratislave, na Slovensku, v Hope College, v Plymouthskej štátnej univerzite, v College of Wooster av Kalifornskej univerzite v Irvine. Jeho spevácke zbory sa objavili na turné po Spojených štátoch a Európe a účinkovali na štátnych a regionálnych konferenciách ACDA a NAfME. Kolegiálny zbor Illinois Wesleyan University spolupracoval s orchestrálnym súborom a kráľovskými spevákmi na objednaných dielach a v roku 2021 tak urobí s Minnesotským gitarovým kvartetom. Dr. predstavil zborové workshopy a prednášky v USA, Európe a Južnej Amerike. Publikoval články o slovenskej zborovej hudbe v časopise ACDA Choral Journal a je kompilátorom a redaktorom Slovenského sborového seriálu, vydaného Alliance Publications. Je častým členom porôt na medzinárodných zborových súťažiach. Ferguson riadi kaplnkový zbor v druhom presbyteriánskom kostole v Bloomingtone a je organistom a kantorom v katolíckom kostole sv. Jozefa v Chenoa, IL.
Zuzana Kaldčíková (CZ)
Zuzana Kadlčíková pochádza z Hradca Králové. Tu sa od 4 rokov venovala hudbe v Královohradeckom detskom zbore Jitro, s ktorým počas 16 rokov koncertovala po celej Európe a niekoľkokrát aj v USA.
Absolvovala Pedagogickú fakultu Ostravskej univerzity a Janáčkovu akadémiu múzických umení v Brne v odboroch: Zbormajstrovstvo, Hudobná výchova, Dirigovanie zboru a Dirigovanie orchestra.
Behom štúdií korepetovala v opere v Ostrave a Olomouci, kde niekoľkokrát bola poverená dirigovaním operných predstavení.
Získala štipendium na majstrovské dirigentské kurzy na Internazionale Sommerakademie – Reichenaue v Rakúsku a spolupracovala s orchestrami ako Filharmónia Brno, Moravská filharmónie Olomouc, Janáčkův akademický orchester, Ars collegium, Orchester mladých brnenských symfonikov.
V rokoch 2005–2007 bola zbormajsterkou Kantilény, zboru detí a mládeže pri Filharmónii Brno, s ktorým získala najvyššie ocenenie na súťaži v Neerpelte (2006). V rokoch 2005–2012 bola zbormajsterkou a umeleckou vedúcou miešaného zboru Virtuosi di Mikulov, s kterým nahrala niekoľko CD nosičov a bola dramaturgyčkou Medzinárodného zborového festivalu Kampanila v Mikulove. V roku 2011 získala ocenenie Sbormistr Junior a založila v Brne profesionálny spevácky Ansámbl Forte. V rokoch 2016 – 2018 bola dirigentkou miešaného zboru Ars Brunensis v Brne, s ktorým získala 1. cenu na Festivale A. Tučapského (2017). V rokoch 2017 – 2021 bola asistentkou zbormajstra Českého filharmonického zboru Brno,
Od tejto sezóny je hlavnou zbormajsterkou opery Slovenského národného divadla v Bratislave a zároveň spolupracuje s Národným divadlom Brno.
Je lektorkou speváckych workshopov a zborových festivalov (Liberec, Opava, Ružomberok,..) a tiež je pravidelne pozývaná do porôt zborových súťaží.
Doc. Peter Špilák, ArtD.
sa narodil v Banskej Bystrici. Počas štúdia na FHV UMB, začal študovať na Akadémii umení, odbor kompozícia. V jeho tvorbe sú zastúpené kompozície takmer všetkých druhov a žánrov, no najväčšiu časť jeho tvorby zapĺňajú skladby pre zbor, čo asi najlepšie vystihuje jeho vzťah k speváckym zborom (bol a je aktívnym spevákom).
V r. 2005 bola ocenená na medzinárodnej súťaž Trnavské zborové dni premiérovo uvedená jeho
skladba Kde si bola (v súčasnosti ju majú v repertoári viaceré slovenské ale aj zahraničné zbory). V roku 2006 a 2013 napísal povinné skladby pre medzinárodnú zborovú súťaž ABB. Veľké ocenenie sa v roku 2010 dostalo jeho kompozícii Dies Irae pre mužský zbor, na súťaži v Neuchateli-Švajčiarsko. V podaní Speváckeho zboru Slovenských učiteľov tam premiérovo odznela a zbor získal za jej interpretáciu ocenenie.. Pre tento mužský zbor boli vytvorené viaceré kompozície (Išeu Macek, Na košickej turni, Keď ma srdce bolí a iné), ktoré boli nahraté aj na CD. V r. 2015 mala v Dome umenia Fatra v podaní ŠKO a niekoľkých speváckych zborov premiéru Slovenská suita.
Posledným jeho zborovým dielo je Alleluia. Psalm 150. Skladba bola písaná pre zbor Cantica Collegium Musicum, Martin, pre súťaž – World choir games vo Švédsku. V roku 2019 sa zúčastnil skladateľskej súťaže vyhlásenou Cornwallským medzinárodným festivalom mužských zborov, kde je jeho kompozícia Lacrimosa postúpila do finále a bola aj ocenená. Peter Špilák v súčasnosti pôsobí na Fakulte múzických umení Akadémie umení, kde zastáva funkciu dekana fakulty.
POROTA – SÚŤAŽ VOCE MAGNA 2021
prof. Dr.h.c. Ondrej Lenárd (SK)
V roku 1964 absolvoval štúdium dirigovania na VŠMU v Bratislave. V rokoch 1962 – 1969 bol zbormajstrom opery SND v Bratislave, od roku 1970 dirigentom (od 1977 šéfdirigentom) Symfonického orchestra Čs. rozhlasu v Bratislave, v rokoch 1984 – 1986 aj orchestra opery SND. 1991 – 2001 bol šéfdirigentom a hudobným riaditeľom Slovenskej filharmónie. Vyniká predovšetkým ako interpret hudby 19. a 20. storočia. V októbri 1998 mu prezident Michal Kováč udelil štátne vyznamenanie Rad Ľudovíta Štúra I. triedy. V roku 1999 získal Krištáľové krídlo.
V rokoch 2011 až 2017 bol šéfdirigentom symfonického orchestra Českého rozhlasu.
Od Septembra 2019 je šéfdirigentom symfonického orchestra Slovenského rozhlasu.
Doctor Artis Magdaléna Rovňáková (SK)
Doctor Artis Magdaléna Rovňáková – zakladateľka, dirigentka a manažérka Bratislavského chlapčenského zboru stojí na čele telesa od jeho vzniku v r.1982.
Počas 38-ročného umeleckého účinkovania ho priviedla na významné domáce a zahraničné pódiá (Koncertná sieň Slovenskej filharmónie, Konzerthaus vo Viedni, Cagnegie Hall v New Yorku, Veľká sála Konzervatória v Moskve, George Weston Hall v Toronte, Laeiszhalle v Hamburgu a ďalšie). Dirigovala stovky a capella koncertov v katedrálach a koncertných sálach európskych a zámorských metropolí (Londýn, Paríž, Berlín, Budapešť, Brusel, Waršava, Štokholm, Moskva, Rím, New York, Los Angeles, San Francisco, Toronto, Montreal, Ottawa, Taipei, Tokio, Jerusalem…).
Speváčikov pripravila pre špičkové umelecké produkcie. Z najzávažnejších – Pendereckého Credo (dirigoval Krištof Penderecký), Mahlerova 3. a 8.symfónia pre Konzerthaus Viedeň (dirigenti Bertrand de Billy, Fabio Luisi, Iván Fischer), Stravinského Žalmová symfónia (dirigent Andrew Parrot), Honeggerova Jana z Arcu či Beliozove Te Deum a mnoho ďalších oratórií a kantát (dirigent Ondrej Lenárd), Oratórium Terezín od Ruth Fazal naštudovala na svetovú premiéru v Toronte a reprízy v Európe, Izraeli a USA (dirigent Kirk Trevor). Deväť rokov pripravovala chlapcov pre účinkovanie vo Viedenskej štátnej opere (spolupráca s plejádou dirigentov na čele s Riccardom Mutim).
Vyše tridsať rokov spolupracuje s operou SND, pre ktorú naštudovala detské party v operách G. Pucciniho, J. Masseneta, R. Leoncavalla, G.Bizeta, A.Boita, A.Berga, W.A.Mozarta, J.Cikkera, R.Wagnera a i. Magdaléna Rovňáková naštudovala s chlapcami pre balet SND detský part v predstavení Luskáčik P.I.Čajkovského a pre činohru SND titul Cyrano z Bergeracu Edmonda Rostanda (hudba Daniel Fikejz). Spolupracovala pri uvedení muzikálu Jozef a jeho zázračný čarovný plášť A.L.Webera na Novej scéne v Bratislave. Pripravila chlapcov na veľké turné s operou SND v Japonsku a na Cypre. S Bratislavským chlapčenským zborom zaznamenala víťazstvá na medzinárodných zborových súťažiach (USA, Rusko, Taliansko). Spolu s telesom získala množstvo domácich ocenení, ako je zlatá medajla prezidenta SR, ocenenie ministra kultúry, primátora mesta Bratislavy, Národného osvetového centra, Fra angelica za šírenie kresťanskej kultúry, ocenenie VÚC Bratislava a VÚC Trnava, bola ocenená Krištáľovým krídlom a v r.2019 sa stala Slovenkou roka v kategórii „výchova mladých talentov“.
Jakub Zicha (CZ)
je absolventem Pražské konzervatoře voboru viola (K. Špelina-1995) a dirigování (M. Němcová, H. Farkač, J. Kasal a M. Košler-2001).
Je zakladatelem a uměleckým vedoucím souboru Pražští chrámoví sólisté, jenž se specializuje na uvádění předklasické hudby. Od září 1999 působí ve funkci uměleckého vedoucího a sbormistra předního pražského neprofesionálního pěveckého sboru, Vysokoškolského uměleckého souboru Univerzity Karlovy, s nímž získal několik ocenění v mezinárodních soutěžích. Se svými soubory navštívil řadu zemí včetně Číny, Mexika, Španělska, Portugalska, Itálie, Francie nebo Lotyšska.
Jakub Zicha je uměleckým ředitelem festivalu Praga cantat, vyhledávaným porotcem mezinárodních sborových soutěží u nás i v zahraničí (Rakousko, Německo) a věnuje se také hudební režii. Od prosince 2000 pedagogicky působí na Pražské konzervatoři. V letech 2011- 2019 působil jako asistent sbormistra v Pražském filharmonickém sboru, od roku 2019 je hlavním sbormistrem Opery Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde působí také jako hostující dirigent souborů opery a baletu. Od roku 2004 spolupracuje s Národním divadlem v Praze, a to jak s činohrou, pro kterou hudebně připravil několik inscenací, tak i s operou, kde se podílel na nastudování sborů v opeře Libuše.
Je rovněž činný jako aranžér; v roce 2003 byl vyzván Evropskou federací pěveckých sborů Europa Cantat (EC), aby pro připravovaný sborník vánočních písní evropských národů přispěl za Českou republiku. Na kulturní scéně působí i organizačně, ve spolupráci s vedením VUS UK a Europa Cantat připravil v srpnu 2004 projekt „Po stopách Antonína Dvořáka“, jenž v jubilejním dvořákovském roce seznámil zájemce z celé Evropy i z USA se životní dráhou a tvorbou tohoto českého mistra. V projektu byl také hlavním uměleckým garantem.
Za svou uměleckou činnost a její výsledky obdržel v roce 2018 titul „Musikdirektor FDB“, udělovaný Federací německých profesionálních sbormistrů, a v roce 2019 „Cenu Ferdinanda Vacha“ – ocenění Unie českých pěveckých sborů.
Lukáš Kozubík (CZ)
Lukáš Kozubík vyštudoval operný spev na Janáčkovej konzervatóriu a Inštitútu pre umelecké štúdia na Ostravskej univerzite. Zároveň je absolventom Janáčkovej akadémie múzických umení v odbore dirigovanie zboru z triedy Prof. Lubomíra miatlo. Jižběhemstudií spolupracoval s celou řadoukoncertních zborov, oi. S Mátlovým akademickým zborom, speváckym zborom Lumír Brno, ďalej so súbormi Musica conspirata Brno, ansámblu Forte, Chorus Ostrava, Cantores Domini a ďalšími. Aktivněse podieľal tiež na činnosti Komornej opery JAMU na pozíciách asistenta dirigenta, zbormajstra
a korepetítorom.
V rokoch 2012 – 2021 bol Lukáš Kozubík zbormajstrom opery Štátneho divadla v Košiciach. Tam zároveň založil a umelecky viedol Detské operné štúdio SD Košice. V rokoch 2013 – 2020 pôsobil ako pedagóg na tamojšej konzervatóriu, kde založil operné štúdio a viedol školské zbor. Pravidelne spolupracoval s filharmóniou Košice, Štátnym komorným orchestrom Žilina, či sláčikovým orchestrom Musica Iuvenalis.
V súčasnej dobe je zbormajstrom Pražského filharmonického zboru (od roku 2020), s ktorým absolvoval operný festivaly v St. Gallen a Bregenz. Spolupracuje s Českou filharmoniíí, filharmóniou Hradec Králové, Orchestrom FOK, či orchestrom Slovenského rozhlasu i. Zároveň je umeleckým mentorom Akadémie Pražského filharmonického zboru.
Príležitostne spolupracuje s českými opernými domami (Liberec, ND Praha) a je hlavným zbormajstrom zborových dielní vo Frýdku -Místku.
Sándor Kabdebó (HU)
Narodený v roku 1964, Sándor Kabdebó promoval na Liszt Ferenc Academy of Music v Budapešti ako učiteľ hudby a dirigent v roku 1994. Štúdium DLA ukončil v roku 2016 na doktorandskom štúdiu na Akadémii hudby Ferenca Liszta v Budapešti.
Pán Kabdebó pôsobí ako učiteľ hudby a dirigent zboru od roku 1993. V rokoch 2012 až 2015 bol dirigentom Detského speváckeho zboru Maďarského národného rozhlasu. Od roku 2009 je pedagógom dirigovania a vedúcim zboru na Univerzite Eszterházyho Károlyho v Egeri a od roku 2017 je učiteľom dirigovania a zborovým vedúcim na Debrecínskej univerzite. V roku 1988 založil Mixed Choir Prelude Budapest a odvtedy je jeho vedúcim.
So svojimi zbormi získal viac ako 25 cien (1., 2. alebo 3.) na medzinárodných zborových súťažiach – posledným úspechom je tretia cena získaná v Neuchatel v roku 2014 – a špeciálne ceny za dirigovanie, interpretáciu súčasných skladieb a tiež pre umelecký dojem. Aktívne sa zapája aj do maďarského zborového života, kde jeho najnovším počinom so zmiešaným zborom Prelude je Veľká cena 7. ročníka súťaže maďarských speváckych zborov Zoltána Kodálya spolu s cenou publika v roku 2015. So svojimi súbormi pravidelne uvádza aj oratorické skladby, vrátane medzinárodných projektov. V roku 2006 mu bola udelená cena Artisjus Musical Foundation za vynikajúcu prácu v oblasti hudobného vzdelávania.
POROTA – SÚŤAŽ VOCE MAGNA 2019
Mgr. art. Nao Higano Artd. (JPN)
Japonská sopranistka Nao Higano študovala operný a koncertný spev na Univerzite Seitoku v Chibe a od roku 1990 na VŠMU v Bratislave, kde ukončila doktorantské štúdium s titulom ArtD u Doc. P. Mikuláša.
Absolvovala majstrovské spevácke kurzy u S. Kopčáka, P. Dvorského, G. Beňačkovej, Z. Livorovej, P. de Neapoli, D. Iordachescu a Y. Hayashi. S úspechom sa predstavila na medzinárodných hudobných festivaloch, nahráva pre rozhlasové a televízne vysielania aj hudobné vydavateľstvá. Spolupracuje s viacerými poprednými hudobnými telesami (Tokijská filharmónia, Slovenská filharmónia, SOSRo, SKO B.Warchala, ŠKO Žilina, Capella Istropolitana, SOČR, Filharmónia Hradec Králové, FBM Zlín, ŠF Košice, SSF Katovice atď.). Pripravila piesňový recitál pre pražské Rudolfínum, vystupovala v amsterdamskom Concertgebouw. Získala prvú cenu Yamaha Foundation a viacero prémií Hudobného fondu v Bratislave. Ako sólistka hosťovala v operách SND, ND Brno, ND Praha, ŠO Banská Bystrica a ŠD Košice. Jej repertoár siaha od renesančných skladieb po skladby XXI. storočia, špeciálnu pozornosť venovala štúdiu slovanských kompozícií . Je členkou komorného tria Sen Tegmento (M. Adámek – klarinet, Z. Biščáková – klavír a N. Higano – soprán.)
V posledných rokoch získava rozhľad aj ako výtvarníčka, vystavuje svoje výtvarné diela doma a v zahraničí.
prof. Dr.h.c. Ondrej Lenárd (SK)
V roku 1964 absolvoval štúdium dirigovania na VŠMU v Bratislave. V rokoch 1962 – 1969 bol zbormajstrom opery SND v Bratislave, od roku 1970 dirigentom (od 1977 šéfdirigentom) Symfonického orchestra Čs. rozhlasu v Bratislave, v rokoch 1984 – 1986 aj orchestra opery SND. 1991 – 2001 bol šéfdirigentom a hudobným riaditeľom Slovenskej filharmónie. Vyniká predovšetkým ako interpret hudby 19. a 20. storočia. V októbri 1998 mu prezident Michal Kováč udelil štátne vyznamenanie Rad Ľudovíta Štúra I. triedy. V roku 1999 získal Krištáľové krídlo.
V rokoch 2011 až 2017 bol šéfdirigentom symfonického orchestra Českého rozhlasu.
Od Septembra 2019 je šéfdirigentom symfonického orchestra Slovenského rozhlasu.
prof. Grzegorz Oliwa (PL)
Grzegorz Oliwa, titulárny profesor hudobného umenia, dirigent, učiteľ. Prodekan pre študentské záležitosti a rozvoj hudobného oddelenia univerzity v Rzeszowe. Riaditeľ Štátnej hudobnej školy Zygmunt Mycielski prvého stupňa v Strzyzowe.
V roku 1994 založil komorný zbor Strzyzow a odvtedy je jeho dirigentom. Okrem toho koncertoval so Sliezskym filharmonickým zborom, Tarnowským komorným orchestrom a Komorným orchestrom z Przemyslu. Spolu s komorným orchestrom v Rzeszowe nahral niektoré diela zo zbierok Múzea-hradu v Lancuti – „Lancut Musicalia“ a „Lancut Musicalia – Koncerty“.
Od roku 2001 je členom predstavenstva Poľskej asociácie speváckych zborov a orchestrov v Rzeszowe. V roku 2002 bol povýšený na pozíciu umeleckého riaditeľa a v roku 2005 sa stal prezidentom tohto združenia.
Počas rokov svojej profesionálnej práce profesor Oliwa usporiadal početné semináre a prednášky pre dirigentov a podieľal sa na práci poroty rôznych zborových festivalov. V rokoch 1999-2006 bol viceprezidentom hudobnej spoločnosti Rzeszow. Od roku 2001 je členom Strzyzowskej hudobnej spoločnosti a od roku 2014 sa stal jej viceprezidentom.
V roku 2003 poľský minister kultúry a národného dedičstva zaradil profesora Oliwu na zoznam odborníkov. Od roku 2006 je regionálnym koordinátorom Národného programu rozvoja školských speváckych zborov „Spievajúce Poľsko“. V súčasnosti je kurátorom zborovej akadémie pôsobiacej na Národnom fóre hudby vo Vroclavi.
Od roku 2014 je dirigentom podkarpatského mužského zboru a od septembra 2018 vedie učiteľský zbor „Akord“ ZNP a SCK v Mielci.
prof. Branko Stark (HR)
skladateľ, zbormajster a hlasový pedagóg, je učiteľom na Arts Academy (Univerzita vo Splite – Chorvátsko), kde vyučuje hlasovú techniku, spev a herecký hlasový prejav. Napísal viac ako 300 skladieb, za ktoré je držiteľom mnohých ocenení. Jeho špecializáciou je teória hlasu a jej vedecko-pedagogický výskum a práce publikované na túto tému.
Je medzinárodne pozývaný ako hosťujúci dirigent a organizuje semináre, kurzy, prednášky a workshopy pre zborových dirigentov a spevákov po celom svete (Argentína, Čína, Slovinsko, Dánsko, Francúzsko, Veľká Británia, Malta, USA, Kórea, Južná Afrika, Irán, Malajzia, Indonézia , Thajsko, Srí Lanka, India, Hongkong, Filipíny, Singapur, Brunej, Lotyšsko, Rusko, Česká republika a Španielsko).
B. Stark je tiež popredným rozhodcom mnohých medzinárodných zborových súťaží – viac ako 100-krát v Nemecku, Rakúsku, Chorvátsku, Číne, Českej republike, Slovensku, Japonsku, Indonézii, Taliansku, Kórei, Malajzii, Lotyšsku, Litve, Rusku, na Srí Lanke a Thajsku.
Je predsedom Združenia chorvátskych zbormajstrov, vedúcim Hlasovej akadémie a členom poradnej rady Medzinárodnej rady svetových zborových hier (www.brankostark.com).
Dr. Jonathan Scott Ferguson (USA)
J. Scott Ferguson je profesor hudby a riaditeľ zborových aktivít na Illinois Wesleyan University, kde diriguje vysokoškolský zbor a univerzitný zbor a vyučuje štúdiový hlas, zborové dirigovanie a zborovú literatúru. Dr. Ferguson absolvoval vysokoškolské vzdelávanie na Konzervatóriu v Oberline v odbore organ a študoval u Haskella Thomsona. Absolvoval postgraduálne štúdium zborového dirigovania na Kalifornskej univerzite v Irvine, kde získal titul Master of Fine Arts, a University of Wisconsin, Madison, kde získal doktorát hudobných umení. Študoval zborové dirigovanie u Roberta Fountaina, Josepha Husztiho, Daniela Moea a Howarda Swana, orchestrálne dirigovanie s Davidom Beckerom a Jamesom Smithom a hlasovanie u Roberta Fountaina, Josepha Husztiho a Beverly Rinaldiho. Pred svojím menovaním na Illinois Wesleyan University v roku 1996 pôsobil na fakulte na Štátnom konzervatóriu hudby v Bratislave, na Slovensku, v Hope College, v Plymouthskej štátnej univerzite, v College of Wooster av Kalifornskej univerzite v Irvine. Jeho spevácke zbory sa objavili na turné po Spojených štátoch a Európe a účinkovali na štátnych a regionálnych konferenciách ACDA a NAfME. Kolegiálny zbor Illinois Wesleyan University spolupracoval s orchestrálnym súborom a kráľovskými spevákmi na objednaných dielach a v roku 2021 tak urobí s Minnesotským gitarovým kvartetom. Dr. predstavil zborové workshopy a prednášky v USA, Európe a Južnej Amerike. Publikoval články o slovenskej zborovej hudbe v časopise ACDA Choral Journal a je kompilátorom a redaktorom Slovenského sborového seriálu, vydaného Alliance Publications. Je častým členom porôt na medzinárodných zborových súťažiach. Ferguson riadi kaplnkový zbor v druhom presbyteriánskom kostole v Bloomingtone a je organistom a kantorom v katolíckom kostole sv. Jozefa v Chenoa, IL.
POROTA – SÚŤAŽ VOCE MAGNA 2018
prof. PhDr. Jiří Skopal, CSc. (CZ)
Prvé hudobné vzdelanie získal u svojho otca Jana Skopala, zbormajstra speváckeho združenia severomoravských učiteľov. Od roku 1974 pôsobí na Pedagogickej fakulte Univerzity v Hradci Králové, kde v rokoch 1986–90 zastával funkciu vedúceho katedry hudobnej výchovy a na jeho popud vznikol predmrt riadenia zboru. Je autorom publikácií z oblasti hudobnej psychológie, dejín vedenia chlapčenského zboru a vedenia zboru, teórie a metodiky zborového spevu. V roku 1977 prevzal po Jozefovi Vrátilovi vedenie Kráľovohradeckého detského zboru Jitro, s ktorým dosiahol národných a mezinárodných úspechov na koncertných pódiách (Európa, Azia, Spojené štáty americké, Japonsko) i v prestížnych svetových súťažiach (Llangollen, Nantes, Neerpelt, Varna, Lecco a ďalšie). So svojou manželkou Květoslavou Skopalovou založil a v rokoch 1982–96 viedol chlapčenský zbor Boni Pueri. V roku 2000 obdržal od primátora mesta Hradec Králové cenu za mimoriadny prínos kultúre Primus Inter Pares.
prof. Dr.h.c. Ondrej Lenárd (SK)
V roku 1964 absolvoval štúdium dirigovania na VŠMU v Bratislave. V rokoch 1962 – 1969 bol zbormajstrom opery SND v Bratislave, od roku 1970 dirigentom (od 1977 šéfdirigentom) Symfonického orchestra Čs. rozhlasu v Bratislave, v rokoch 1984 – 1986 aj orchestra opery SND. 1991 – 2001 bol šéfdirigentom a hudobným riaditeľom Slovenskej filharmónie. Vyniká predovšetkým ako interpret hudby 19. a 20. storočia. V októbri 1998 mu prezident Michal Kováč udelil štátne vyznamenanie Rad Ľudovíta Štúra I. triedy. V roku 1999 získal Krištáľové krídlo.
Elena Matušová (SK)
je absolventkou Vysokej školy múzických umení v Bratislave, odbor zborové dirigovanie v triede prof. Petra Hradila (1993). Už počas štúdií pracovala ako asistentka dirigenta, od roku 1998 ako dirigentka a od sezóny 2003/2004 prevzala post umeleckej vedúcej a dirigentky Speváckeho zboru Lúčnica. S týmto telesom absolvovala množstvo koncertov na medzinárodných súťažiach a festivaloch na Slovensku a v zahraničí (Soul, Pyongyang, Tours, Middlesbrough, Mar del Plata, Jeruzalem, Mexico City, Barcelona, Maribor, Bergen, Isla de Margarita, Sardínia, Petrohrad a i.).
Ako zbormajsterka pravidelne spoluúčinkuje na podujatiach významných slovenských hudobných festivalov (Bratislavské hudobné slávnosti, Zámocké hry zvolenské, Melos Étos, Musica Sacra v Nitre, Banskobystrické hudobné dni). Spolupracovala s významnými slovenskými a zahraničnými orchestrálnymi telesami (Komorná opera Bratislava, Štátna opera v Banskej Bystrici, Cappella Istropolitana, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, Solamente Naturali, Slovenský komorný orchester, Virtuosi di Praga, Jihočeská komorní filharmonie, Plzenská filharmónia, Filharmónia Bohuslava Martinů Zlín, Junge Philharmonie Wien, Franz Lehár Orchestra) pri uvádzaní vokálno-inštrumentálnych diel a opier pod taktovkou dirigentov Ondreja Lenárda, Róberta Stankovského, Mariána Vacha, Igora Bullu, Adriána Kokoša, Maria Košika, Zdeňka Macháčka, Martina Leginusa, Ewalda Danela, Oldřicha Vlčeka, Jaroslava Kyzlinka, Jaromíra Krygela, Kirka Trevora, Allana Wilsona, Dalie Atlas, Flavia Colussa, Didiera Talpaina, Waltera Attanasiho, so sólistami Katiou Ricciarelli, Ľubicou Vargicovou, Teréziou Kružliakovou, Miroslavom a Petrom Dvorskými, Adrianou Kučerovou, Adrianou Kohútkovou, Jánom Gallom, Martou Beňačkovou, Ľudovítom Ludhom, Tomášom Juhásom, Gustávom Beláčkom, Petrom Mikulášom, Martinom Malachovským, Pavlom Bršlíkom, Otokarom Kleinom a i. Naštudovala a nahrala zbory do muzikálov a pravidelne spolupracuje pri nahrávkach zborov do filmov pre slovenské a zahraničné spoločnosti. V ostatnom období sa začala venovať aj dirigovaniu komorných inštrumentálnych zoskupení, s ktorými uviedla diela G. Zruneka, C. Francka, W. A. Mozarta, J. Haydna, Giyu Kancheliho a Normana Luboffa.
prof. Benedykt Błoński (PL)
Benedykt Błoński sa narodil v roku 1957. Je absolventom Hudobnej akadémie Fryderyka Chopina vo Varšave. Spolupracuje so speváckym zborom Prof. W. Wawrzyczeka, v súčasnosti vedie spevácky zbor Univerzity Warmia a Mazury. S týmto zborom sa zúčastnil poľských a medzinárodných súťaží a festivalov, pričom získal sériu najvyšších ocenení (zlaté medaily a Grand Prix). Od roku 2009 je vedúcim zboru Warmia a Mazury Philharmonic. Za svoju umeleckú a pedagogickú činnosť získal množstvo prestížnych ocenení, ako napríklad Zlatý kríž za zásluhy, individuálne ocenenia 1. stupňa rektora Univerzity Warmia a Mazury v Olsztyne a mnoho ďalších. Medzi jeho úspechy patrí aj nahrávanie 13 CD. Benedykt Błoński dirigoval aj stovky koncertov v Poľsku a v zahraničí (napr. Grécko, Írsko, Spojené kráľovstvo, Belgicko, Francúzsko, Vatikán, Taliansko, Španielsko, Nemecko, Rusko, Mexiko, Argentína), kde bola predstavená poľská i zahraničná hudba vrátane premiérových predstavení. Benedykt Błoński už roky spolupracuje so zahraničnými zbormi, ako aj s Warmia a Mazury Philharmonic. Je držiteľom pozícií v umeleckých radoch a porotách mnohých zborových súťaží a festivalov, domácich i medzinárodných. Benedykt Błoński je umeleckým riaditeľom medzinárodných zborových dielní “Eurochor 2001”, umeleckým riaditeľom poľsko – nemeckej chorálovej akadémie “In terra pax”, umeleckým šéfom medzinárodného festivalu speváckych zborov F. Nowowiejského. Je členom Medzinárodnej zborovej olympijskej rady. Prednáša na Hudobnej akadémii v Bydgoszcz a Národnom centre pre kultúru vo Varšave. Profesor Błoński v súčasnosti zastáva pozíciu dekana na Filozofickej fakulte Univerzity Warmia a Mazury, kde aj prednáša. V roku 1999 získal akademický titul profesor hudobného umenia od prezidenta Poľskej republiky.
Fabio Pecci (IT)
Vyštudoval violončelo v hudobnej škole G. Verdiho v Ravenne. V štúdiu dosahoval vynikajúce výsledky. Ako violončelista často koncertoval v divadlách a koncertných sálach v Taliansku i v zahraničí. V mnohých súťažiach získal ceny a nahral sedem CD pre Tactus, Bongiovanni a iných.
Založil a riadi spevácky zbor “Le Allegre Note” a mládežnícky zbor “Note in Crescendo”, s ktorými účinkoval aj v prestížnych divadlách. S týmito dvoma zbormi absolvoval viac ako 500 vystúpení, zvukových a televíznych nahrávok. S nimi tiež nahral tri albumy, ktoré obsahujú jeho vlastné zborové úpravy.
S Note in Crescendo koncertoval v Nemecku, Francúzsku, Švajčiarsku, Poľsku, Švédsku a v Českej republike. S Le Allegre Note sa zúčastnil aj výroby “Te Deum” od H. Berlioza, ktorý sa konal v Bologni v októbri 2008 pod vedením Claudia Abbada. Bol zodpovedný za trojhlasné vystúpenie v “Carmen’ od G. Bizeta a “Tosca” a “Bohème” od Pucciniho v mnohých divadlách, rovnako ako za “Carmina Burana” od C. Orffa, so sólistami Akadémie Santa Cecilia v Ríme.
Je nadšencom detského zborového spevu a vedie 5 detských a mládežníckych zborov. Ako riaditeľ zborov získal ocenenia a uznanie v mnohých národných a medzinárodných súťažiach so siedmymi prvými cenami. Od roku 2013 je členom umeleckého výboru A.E.R.CO – Združenie regionálnych zborov. Bol pedagógom na Jarnom festivale FENIARCO v Montecatini v rokoch 2016 a 2017 a ako dirigent mládežníckeho zboru “Note In Crescendo” zastupoval región Emilia Romagna na Národnom festivale zborov na EXPO Milano 2015. Bol hlavných pedagógom na zborovom stretnutí “Sing together” na Sardínii v rokoch 2017 a 2018. Je umeleckým riaditeľom speváckej súťaže “City of Riccione” a členom poroty v mnohých zborových súťažiach.
POROTA – SÚŤAŽ VOCE MAGNA 2017
Prof. Dr. Tamás Lakner
Je profesorom na Fakulte umení na Univerzite v Pécsi. Vyučuje dirigovanie a Kodályho metodiku.
Dosiahol titul DLA v zbormajstrovstve na Lisztovej Hudobnej Akadémii. Je častým členom poroty na medzinárodných zborových súťažiach a diriguje ateliéry, napríklad na Europa Cantat festivale v Utrechte v roku 2009 av Turíne v roku 2012. Je umeleckým vedúcim vysoko ceneného Európskeho Winesong festivalu organizovaného pre mužské zbory. Bol tiež umeleckým vedúcim Pécs Cantat 2010 – The Singing Cultural Capital of Europe festival.
Je vedúcim Szélkiáltó Ensemble, ktorý so svojím maďarským folklórnym a world music programom je rozhodujúcim prispievateľom do maďarského hudobného života a stálym hosťom európskych festivalov.
Získal niekoľko vyznamenaní za zbormajsterstvo. V rokoch 2005 a 2010 bol ocenený cenou Artisjuz za prínos v súčasnej hudbe.V roku 2006 získal Pamätnú cenu Bartóka. V roku 2007 mu bola udelená Lisztova cena, najvyššie ocenenie pre umelcov v Maďarsku. Bol vybraný ako jeden z dirigentov v relácii EuroChoir 2013. Je členom Medzinárodnej Hudobnej Komisie Európskej Zborovej asociácie -Europa Cantat.
prof. PaedDr. MgA. et Mgr. Vojtech Didi, m. prof.
Významný slovenský hudobný skladateľ, pedagóg a dirigent Vojtech Didi (1940, Trenčín) študoval na Pedagogickej fakulte v Banskej Bystrici (slovenský jazyk a dejepis, 1966-1969), na brnianskom konzervatóriu (kompozícia a dirigovanie, 1975-1980) a na Janáčkovej akadémii múzických umení (kompozícia, 1980-1858). Pôsobil na viacerých umeleckých postoch, okrem iného bol riaditeľom divadla J. G. Tajovského v Banskej Bystrici, od roku 1987 externe vyučoval na Katedre hudobnej a estetickej výchovy na UMB v Banskej Bystrici, v rokoch 1990 – 1997 bol riaditeľom ZUŠ v Brusne, od roku 1997 začal pôsobiť na Akadémii umení v Banskej Bystrici ako docent dirigovania a kompozície a tiež opakovane ako dekan FMU, neskôr rektor tejto školy , ktorým je aj v súčasnosti.
Vojtech Didi skomponoval množstvo skladieb, z ktorých spomenieme aspoň Kvintesenciu pre symfonický orchester, Dychové kvinteto, Zeme dar – kantáta pre detský zbor, barytón a symfonický orchester, suitu Mojim deťom, Sonet pre ráno, Hommage a Charlie Chaplin pre flautu, violončelo a klavír, Missa novisoliensis a i. Štátny komorný orchester premiéroval s veľkým úspechom v roku 1996 suitu Mojim deťom, v roku 2000 Sonet pre ráno a 2002 dielo pre cimbal a orchester „V jabloňovom sade, kam chodievam za krásou“. V roku 2009 uviedol v svetovej premiére dielo Musica lirica pre hoboj a orchester.
Vojtech Didi skomponoval povinnú skladbu pre cimbal “Canzonetta” pre medzinárodnú súťaž Eurotalent 1999 a svetoznámej cimbalistke V. Herencsárovej venoval skladbu pre cimbal “Musica per moto” a spomínané dielo V jabloňovom sade, kde chodievam za krásou.
Skladba Canzone eterna per soprano, recitazone, coro misto ed orchestra vznikla v roku 2014 na podnet dirigenta Pavla Tužinského v rámci projektu “Clemens”. Inšpiračným zdrojom bola mariánska antifóna z 11. storočia “Salve Regina”, báseň od Kataríny Starekovej “V žene nebo ukryté je” a modlitba “Ave Maria”.
MgA. Jakub Klecker
Súčasný hudobný riaditeľ opery Národného divadla moravskosliezskeho patrí k výrazným predstaviteľom mladej dirigentskej generácie. Pochádza z brnenskej hudobnej rodiny, od detstva hral na klavír a k hudbe ho napevno pritiahlo pôsobenie v detskom zbore Kantiléna, ktorého zbormajster Ivan Sedláček členmi vychovával “k vokálnemu aj kolektívnemu cíteniu, k dobrej organizácii práce a v neposlednom rade k veľkému nasadeniu”. Dnes, aj napriek pracovnej záťaži, si Jakub Klecker ponecháva funkciu umeleckého riaditeľa tohto detského a mládežníckeho telesa, ktorú prevzal po zakladateľovi v roku 2006, a zbor pod jeho vedením nadväzuje na predchádzajúce úspechy a súťažné ocenenia. Klecker vyštudoval dirigovanie u Jiřího Bělohlávka a Tomáša Koutníka na pražskej HAMU a potom začal pôsobiť ako dirigent Janáčkovej opery Národného divadla Brno, na čas sa stal aj jej šéfdirigentom. Pod jeho taktovkou vznikol rad pozoruhodných inscenácií, z posledných rokov menujme Martinů operu Hry o Marii alebo Pucciniho Toscu. Spolupráca s Národným divadlom Moravskosliezskym začala už v roku 2010 uvedením dvoch jednoaktoviek – Janáčkovej Šárky a Martinů Ariadny. Nasledujúce roky naštudoval operu Život samopašníkov Igora Stravinského alebo baletné iinscenácie La Sylphide a Popoluška. Po nástupe do funkcie šéfa opery pripravil so súborom operu-film Tri priania aneb vrtkavosť života Bohuslava Martinů alebo ranú operu Bedřicha Smetanu Braniboři v Čechách. Jakub Klecker spolupracuje tiež s Národným divadlom v Prahe (napr. Mozartovho Figarova svadba, večer komponovaných baletných opusov Ballettissimo). Na zájazde Janáčkovej opery do Ománu v máji 2014 riadil Dvořákovu Rusalku, ktorá bola pod jeho vedením prvýkrát uvedená na Arabskom polostrove. V januári 2013 debutoval s Verdiho Aidou v Štátnom divadle v Norimbergu. Zo svetového operného repertoáru riadil Klecker napríklad Bludného Holanďana, Sen noci svätojánskej (Britten), Turandot, Popolušku, Nabucco, Carmen, Janáčkove Príhody líšky Bystroušky alebo Její pastorkyňu. Jakub Klecker, povestný svojím optimizmom a energiou, sa venuje tiež symfonickej tvorbe a spolupracuje s väčšinou slovenských orchestrov (ZOCR, Symfonický orchester hl. M. Prahy FOK, PKF – Prague Philharmonia, Moravská filharmónia Olomouc, filharmónia Zlín, Janáčkova filharmónia Ostrava, Filharmóniu Brno , Komornú filharmóniu Pardubice, Czech Virtuosi). Vystupoval so Symfonickým orchestrom Udine a s Jenskou filharmóniou v Nemecku. V rokoch 2007 a 2009 viedol filharmóniu Brno na koncertnom turné po Japonsku. Opakovane vystúpil na Medzinárodnom hudobnom festivale Brno, festivale Janáček Brno, Rheingau Musik Festival. V roku 2009 a 2016 dirigoval na Pražskej jari. Jakub Klecker žije s rodinou v Brne, kde tiež vyučuje dirigovanie na Hudobnej fakulte JAMU.
Prof. PhDr. MgA. Jan Vičar, CSc
Študoval na Filozofickej fakulte Univerzity Palackého v Olomouci a skladbu na JAMU v Brne a AMU v Prahe. Pedagogicky pôsobil na Univerzite Palackého v Olomouci (1973–1985; 1990–2016), bol šéfredaktorom časopisu Hudební rozhledy (1986–1989). Od roku 1980 vyučuje na katedre teorie a dejín hudby Hudební a taneční fakulty AMU v Prahe, z toho od roku 1998 ako univerzitný profesor. Jako Fulbright/CIES scholar-in-residence prednášal na ôsmych amerických univerzitách (1998–1999) a ako hostujúcí profesor vyučoval kompozíciu a hudebnú teóriu na Birmingham-Southern College v Alabame (2005).
Venuje se muzikologii a kompozícii. Okrem rady vedeckých študií je autorom či spoluautorom šiestich odborných knih. Jeho skladby sú uvádzané v Českej republike i v zahraničí a vydávané na CD aj tiskom. Založil a v rokoch 2009-2014 riadil mezinárodní festival soudobé hudby MusicOlomouc.
dr. hab. Jan Borowski, prof. AM
Jan Borowski je profesorom na Fakulte zborového dirigovania, hudobnej výchovy a cirkevnej hudby Hudobnej akadémie Ignácie Paderewského v Poznani. Má bohaté skúsenosti s prácou s rôznymi druhmi zborov. V súčasnosti je dirigentom a umeleckým manažérom zboru Bielsko-Biała. So zbormi, ktoré dirigoval, vystúpil na stovkách koncertov a získal množstvo ocenení v Poľsku a v zahraničí. Dostal niekoľko cien za najlepšieho dirigenta. Ocenenie ministra kultúry získal s označením “Významný pre Poľskú kultúru”. So zbormi, ktoré založil sám, vydal 6 nahrávok medzi nimi Missa de Maria a Magdala od Pawela Łukaszewského, ktorý získal dvojitú nomináciu na cenu Fryderyk 2014. Francúzsky hudobný časopis Classica ho ocenil cenou Choc de Classica a získal aj prestížnu cenu Orphee d’Or, ktorú udeľuje Académie du Disque Lyrique.
doc. Mgr. art. Štefan Sedlický, ArtD.
Študoval klavír na Konzervatóriu v Žiline a na VŠMU v Bratislave (u doc. Starostu), kde začal v roku 1988 študovať aj zborové dirigovanie, ktoré ukončil v triede prof. P. Hradila. Do roku 1998 pôsobil ako pedagóg na Konzervatóriu v Žiline – odbor klavír a dirigovanie, od roku 1998 – 2008 ako odborný asistent, neskôr docent na FHV – UMB v Banskej Bystrici, kde dirigoval Akademický spevácky zbor J. Cikkera, s ktorým dosiahol význame ocenenia na medzinárodných súťažiach ( abs. víťaz ABB – 2001 a 2007, 1. cena na IFAS Pardubice a iné). Od roku 2008 je docentom na FMU AU v Banskej Bystrici, kde učí dirigovanie zboru a externe pôsobí aj na Konzervatóriu v Žiline. Okrem Žilinského miešaného zboru je aj dirigentom komorného zboru Cantica – Collegium Musicum v Martine (od r. 1994), s ktorým tiež úspešne reprezentuje Slovensko v zahraničí (1. cena na medzinárodnej súťaží vo Vlachovom Březí – 2008 (Česká republika). Zlatá medaila na Grand Prix Pattaya (Thajsko); 1. Cena v kategórii duchovnej hudby a 1. Cena v kategórii miešaných zborov na Praga cantat – Praha 2012; 2. cena v rumunskom Baia Mare – 2013 a iné…). Zároveň aj významne prispel ku vzniku spolupráce týchto dvoch zborov a Štátneho komorného orchestra v Žiline pri prezentácií veľkých vokálno-inštrumentálnych diel ako sú napr.: Veľkonočné oratórium od Johanna Sebastiana Bacha , či Requiem W.A. Mozarta. Od r. 2002 je umeleckým vedúcim a dirigentom Speváckeho zboru slovenských učiteľov (SZSU) po svojom profesorovi P. Hradilovi. S týmto zborom získal tiež viacero medzinárodných ocenení – posledne zo Svetovej olympiády speváckych zborov v Rige priniesol Zlatú medailu. Od roku 2009 diriguje Miešaný zbor Cansona Neosolium pri FMU AU v Banskej Bystrici. Spolupracuje aj so speváckym zborom na Konzervatóriu v Žiline. So svojimi zbormi nahral viacero CD nosičov. Ako zbormajster a dirigent pravidelne spolupracuje so Štátnym komorným orchestrom v Žiline a Trnavským komorným orchestrom pri uvádzaní veľkých vokálno- inštrumentálnych diel nielen svetových autorov, ale premiérovo uvádza takéto skladby aj z pera slovenských skladateľov (Iršai, Krška, Špilák, Bernáth a iní) Pravidelne pracuje ako lektor na školeniach a kurzoch pre zbormajstrov a tiež ako porotca na súťažiach doma i v zahraničí.